Information om folsyra:

Information om folsyra: När under graviditeten bör man äta folsyra för att minska risken för ryggmärgsbråck?
Absolut viktigaste tidpunkten att äta folsyra under en graviditet är så tidigt det bara går. För att barnet ska slippa ryggradsbråck när det föds måste det centrala nervsystemet utvecklas på ett bra sätt – och grunden för detta läggs redan under graviditetens första dagar. Ska man vara säker på att inga komplikationer inträffar bör modern därför ha börjat ta folsyratillskott redan några veckor före en planerad graviditet. Eftersom många graviditeter inte är planerade rekommenderas kvinnor som kan tänkas bli gravida att regelbundet ta kompletterande folsyra. Vegetarianer och veganer äter få på naturlig väg i sig naturens motsvarighet – folat – via sin kost av grönsaker, kål, rotfrukter, frukt och andra folatrika livsmedel. Övriga kvinnor bör komplettera med 400 mikrogram folsyra per dag.
Även om det är viktigast under graviditetens tidigaste stadier bör folsyraintaget fortsätta vara högt under hela graviditeten då både moderns och fostrets cellförnyelse och produktion av röda blodkroppar behöver folsyra. Detta gäller även för andra människor – men de flesta av oss får i oss den mängd folsyra som krävs på naturlig väg. Är du tveksam så skadar inte ett extra litet tillskott. Läs mer på folsyra.org.

No related posts.